пʼятниця, 20 квітня 2018 р.

Теми власних висловлень, що пропонувалися в тестах ЗНО з української мови в минулих роках.

Тематика власних висловлень, що пропонуються в тестах ЗНО з української мови та літератури, охоплює ті питання, які актуальні для випускників школи як сучасних молодих людей, як юних громадян і патріотів.
Сформувати уявлення про типові для власних висловлень теми може допомогти ознайомлення із тими темами, які вже пропонувалися в попередні роки.
Узагальнення наведеного переліку тем може допомогти сформувати уявлення про те, які теми / проблеми гіпотетично можуть з’явитися в тесті з української мови та літератури в майбутньому.
Увага! Щоб бути готовим до роботи з подібними темами, варто спробувати до тестування опрацювати (наприклад, проговорити з друзями, батьками, учителями) увесь спектр тем і проблем, що є типово актуальними для сучасної активної, амбітної молоді.


І. Структура твору-роздуму
Школярам потрібно пояснити, що будь-який твір (попри те, що саме слово передає очевидний творчий, вільний характер процесу) має чітку структуру й будується за стрункою схемою: вступ, основна частина, висновок. Твір-роздум – особливий текст, будова якого визначена закона­ми логіки. До того ж оцінювання висловлення було б суб’єктивним, якби вчитель керувався лише критерієм «подобається – не подобається». Тож дотримання певної визначеної схеми під час написання твору-роздум – доконечна вимога, виконання якої допоможе учневі переконливо довести свою думку, а вчителеві дасть орієнтири для об’єктивного оцінювання. Отож пропонуємо старшокласникам запам’ятати структуру твору-роздуму:
1.Теза
2. Аргументи.
3. Приклад з літератури чи інших видів мистецтва.
4. Приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
5. Висновок.
Середня частина може варіюватися: або по­даємо одразу всі аргументи (мінімум два), або по одному, наводячи після кожного приклад. Тоді схема твору матиме такий вигляд:
1.Теза.
2. Перший аргумент.
3. Приклад з літератури чи інших видів мистецтва.
4. Другий аргумент.
5. Приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
6. Висновок.
Слід наголосити на логічному зв’язку всіх елементів структури: аргументи доводять тезу, приклади підтверджують правильність аргу­ментів. Це означає, що коли висунути дві тези, то потрібно аргументувати кожну з них двома дока­зами й до кожного добирати приклади. Тут неважко й заплутатися. Тож треба намагатися чітко й лаконічно викладати свої думки.
Учень повинен знати, що під час оцінювання структури його твору звертатимуть увагу на такі моменти: наявність усіх названих елементів структури, пов’язаність їх (тезі відповідають ар­гументи, приклади й висновок) і використання спеціальних слів та виразів, потрібних для кож­ної частини тексту. Це означає, що, оцінюючи те­зу, викладач візьме до уваги таке:
  •  теза є;
  •    вона розташована на початку твору;
  •  вона сформульована чітко;
  •   у ній є конструкції, які виражають власну думку.
  • До прикладів, аргументів та висновку вимоги такі:
  •  аргументи містяться після тези та відповіда­ють їй;
  •  аргументів мінімум два (!);
  •   приклади йдуть після аргументів і відповіда­ють їм;
  •    прикладів мінімум два (!): один із художньої літератури чи інших видів мистецтва та один з історії, суспільно-політичного чи власного життя;
  •     висновок міститься після прикладів і відповідає тезі;
  •    використані спеціальні слова й вирази, які по­трібні для аргументації, наведення прикладів та ви­сновку
  • Декілька прикладів для вдалого прикладу з твору:

                       ЕМОЦІЙНО НАЛАШТОВУЙТЕСЬ
Поради 200-бальниці Олесі Редько: «Лякатися не варто. Порівняно з навчанням в університеті, ЗНО – це приємна прогулянка».
 Не слід марнувати свою нервову систему. Трудіться, наполеглево вчіть і обов'язково отримаєте бажаний результат!
                                            Успіхів у здачі іспитів!

Немає коментарів:

Дописати коментар